1.
Jednym z podstawowych środków
operacyjnych stosowanych przez Krytykę Fantazmatyczną (KF) jest Przerzutnia
Dialektyczna (PD).
2.
PD to mechanizm przenoszący
krytykowany topos ze starego horyzontu w nowy, albo z horyzontu oswojonego w
horyzont obcy lub choćby odmienny.
3.
Pytanie: jak KF definiuje pojęcie
horyzontu?
4.
Odpowiedź: jako wyobraźniową
topografię ukształtowaną za pośrednictwem dialektycznych i anty-dialektycznych
impulsów emitowanych przez wyobrażenia społeczne.
5.
Horyzont skonstruowany przy pomocy PD
może być topografią anachroniczną lub anatopiczną.
6.
Anachroniczny typ topografii to
kompozycja, w której napięcie między konstytutywnymi elementami ma charakter
diachroniczny. W takim środowisku toposy nie-aktualne pojawiają się jako
impulsy dobiegające z przeszłości lub przyszłości.
W pierwszym przypadku dialektyczne
bodźce emituje przeszłość najdalsza (pradawność) lub pozornie najbliższa
(wczorajszość). (Co ciekawe, bliskość „wczorajszości” może być złudna, ponieważ
w perspektywie późnej nowoczesności to, co wczorajsze, bywa czymś bardzo
dalekim, a ściślej — odsuwanym na jak najdalszą odległość [więcej na ten temat
w: T. Kozak, Wzniosłość i Weranda, w: idem, Wytępić te wszystkie
bestie?, Warszawa 2010, s. 305]).
W drugim przypadku ośrodek wywrotowej
emisji umiejscowiony jest w przyszłości — albo najbliższej (będącej
niewczesnością) albo najodleglejszej (promieniującej z eschatologicznej dali).
W takim układzie promieniowanie
Anachronizmów ma rozluźnić represyjne więzy spajające Aktualność i wyzwolić ją
z potrzasku status quo określonego przez Wspólnotę Konwencjonalnego
Myślenia.
Zasadniczo zatem Anachronizm to
impuls wyzwalający. Nie zmienia to faktu, iż bywa on także impulsem wyzwalanym.
Krytyka Fantazmatyczna (KF) uwalnia Anachronizmy z eliptycznego piekła
nieobecności, ale dokonuje tego nie tylko z uwagi na niedolę Anachronizmów,
lecz także (a może przede wszystkim) ze względu na los Teraźniejszości.
Dialektyczny priorytet określony
zostaje w tym przypadku następująco: uwalnianą bierność nie-aktualnych toposów
należy przekształcić w uwalniającą aktywność — i dzięki niej wyzwolić
Teraźniejszość.
W horyzoncie anachronicznym istota
emancypacyjnego działania polega więc na tym, aby do „wnętrza” krytykowanej
tezy (Aktualności) wprowadzić dialektyczny element zewnętrzny (Anachronizm
wybawiony z obszarów zapomnienia, zapoznania, niedopowiedzenia,
niewidzialności, obsceniczności, nieprzeczuwalności, nieprzewidywalności itp.).
W tym przypadku Przerzutnię Dialektyczną (PD) w istocie powinno określać się
mianem Wrzutni Dialektycznej (W ≤ D).
[UWAGA: pojęcia takie, jak
„wnętrze” lub „zewnętrze”, piszemy w cudzysłowach ze względu na dialektyczny
charakter opisywanych tu topografii: zależnie od okoliczności ich „wnętrza”
mogą stawać się „zewnętrzami” — i odwrotnie.]
7.
Anatopiczny typ topografii to
kompozycja powstająca w nieco innych okolicznościach.
Krytyk, zamiast wprowadzać elementy
dialektyczne do środka Krytykowanego, wyprowadza je, a tym samym — wyzwala z
ram obstalowanych przez Ducha Decorum lub Demona Doksy (archontów
zarządzających Wspólnotą Konwencjonalnego Myślenia).
Wyprowadzenie to dokonuje się przy
pomocy Wyrzutni Dialektycznej (W ≥ D). Dzięki niej toposy animowane przez
Krytyka zostają wyzwolone z oswojonego, okiełznanego kontekstu, a następnie
katapultowane poza ten kontekst — w nieoswojone i nieokiełznane środowisko
„zewnętrzne”.
W tym układzie napięcie między
toposami ma bardziej synchroniczny niż diachroniczny charakter. Istotą tej
synchroniczności jest dialektyczna oscylacja, która przebiega nie tyle między
wyobrażeniami aktualnymi i nie-aktualnymi (pradawnymi, przestarzałymi,
niewczesnymi, eschatologicznymi etc.), co raczej między wyobrażeniami
konwencjonalnymi (akuratnymi, stosownymi, sformatowanymi, akceptowanymi etc.) a
nie-konwencjonalnymi.
Krytyk kształtuje taką topografię,
wydobywając z „wnętrza” krytykowanej materii figury wołające o wyzwolenie i
ożywienie. Wyemancypowane z zakrzepłych układów toposy są następnie wprowadzane
w obce im (przynajmniej z początku) konteksty. Tarcie między toposem a jego
nowym kontekstem rozognia — i przez to pobudza do nowego życia — zarówno ów
kontekst, jak i penetrujący go topos.
8.
Konstruowanie topografii
anachronicznych i anatopicznych mieści się w ramach trans-topiki postulowanej
przez Krytykę Fantazmatyczną (KF).
Trans-topika proponowana przez KF
byłaby projektem kumulującym wiedzę o wyobrażeniach dialektycznej transgresji,
która wyzwalałaby krytykowane toposy z horyzontów konwencjonalnych i
umożliwiałaby tym toposom wkraczanie w horyzonty nie-konwencjonalne.
2 komentarze:
Znalazłem w jednym z Pana wywiadów taki fragment: "Nietzsche tak pisze: – „twórczość dionizyjskiego artysty igra z upojeniem. (…) jest to tak, jak gdyby się śniło i zarazem śledziło przebieg snu. A więc sługa Dionizosa musi być w upojeniu, a zarazem czatować na zewnątrz siebie jako obserwator”[5]"
Zastanawiam się, czy jest to alchemiczne, czy po prostu demoniczne, to przebywanie w stanie "równowagi" - jedną nogą tu, a drugą tu? :) Czy Dionizy może być zbawiony?
Hm... Proszę zwrócić uwagę, że w przytoczonym cytacie „Dionizos” jest tylko metaforą pewnego światopoglądu. Nie wiem, czy w tym kontekście pytanie o „zbawienie” ma sens? Bo na czym miałoby polegać „zbawianie” metafor? Z drugiej strony, gdybym w ogóle miał mówić o „zbawieniu”, to może właśnie w kontekście pytania, jak oraz po co należałoby „zbawić” pewne metafory. Idea „zbawiania” ludzi albo wręcz bogów jest ideą religijną. Ja nie jestem człowiekiem religijnym, mało tego ― coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu o szkodliwości religii. W tej sytuacji pytania takie, jak np. „czy diabeł może być zbawiony?”, leżą poza horyzontem mych zainteresowań. Zostawiam je teologom oraz ludziom wierzącym.
Prześlij komentarz