wtorek, 23 kwietnia 2013

"STEREO": OVERSOUL — OVERFLESH



Jednym z kluczowych toposów w dyskursie Akademii Badań Erotycznych (Academy for Erotic Enquiry) — awangardowej instytucji sportretowanej w filmie Stereo Davida Cronenberga — jest Oversoul (D. Cronenberg, Stereo, w: idem,  Collected Screenplays 1, London 2002, s. 7).

Krytyka Fantazmatyczna (KF) stawia w tym kontekście następujące pytania: czy analogonem Oversoul mogłoby być Overflesh? Nad-duszy odpowiadałoby Nad-ciało? Czy w ich stosunkach miałaby szansę zaistnieć dialektyka? Odpowiedź twierdzącą na ostatnie z tych pytań podpowiada już sama struktura omawianych pojęć. Prefiks over–, kluczowy w słowach Oversoul i Overflesh, otwiera horyzont, w którym można wyczuć dialektyczny potencjał, a ściślej — eliptyczną obecność pojęcia „przezwyciężenia” (overcome „pokonać”, „przezwyciężyć”, „opanować”).

W jaki sposób Oversoul, psychosomatyczne jestestwo zbiorowe, przezwyciężałoby jestestwa indywidualne? Emancypacyjnie? Represyjnie? Twórczo? Destrukcyjnie? Rozwojowo? Spastycznie? (Cronenberg zastanawia się nad innym problemem: pyta o to, jak jednostka mogłaby zdominować Nad-duszę, zapanować nad nią [ibid.].) Analogicznie: w jaki sposób Overflesh przezwyciężałoby ciała jednostkowe? Wreszcie: na czym polegałaby dialektyczność relacji na linii OversoulOverflesh? Jak, w jakich kierunkach przebiegałaby dynamika dialektycznych zniesień?

Powyższe kwestie KF sygnalizuje w odniesieniu do stosunku między jednostką a instytucją. Czym powinno być instytucjonalne Nad-ciało? Jaka dusza powinna je ożywiać? Jak wyglądałoby dialektyczne sprzężenie zwrotne między ciałem/duszą jednostki a ciałem/duszą instytucji? Jak w tym układzie przebiegałyby wzajemne negacje i przezwyciężenia?


Brak komentarzy: